Poin karangan cikgu Zaki:
POIN-POIN RINGKAS UNTUK PENULISAN KARANGAN
BAHAGIAN A & B
Berikut ialah beberapa poin ringkas yang dicatat
hasil pembacaan melalui akhbar dan majalah.
Poin-poin yang tercatat boleh anda jadikan panduan untuk
menghasilkan karangan Bahagian A Peringkat Cemerlang (26-30 markah ) dan
Bahagian B Peringkat Cemerlang (80-100 markah )
Anda boleh menghasilkan poin-poin ringkas anda sendiri.
1.
KEPENTINGAN NILAI MURNI
§
Masyarakat yang
berperibadi mulia dan berdisiplin dapat memberi sumbangan yang
lebih bermakna dalam usaha memajukan negara agar mencapai kemakmuran dan
kemajuan yang pesat
lebih bermakna dalam usaha memajukan negara agar mencapai kemakmuran dan
kemajuan yang pesat
§
Individu dan
masyarakat yang mempunyai nilai murni akan mempunyai budi pekerti
yang mulia dan akan dihormati oleh orang lain.
yang mulia dan akan dihormati oleh orang lain.
§
Pelbagai gejala
sosial yang kurang baik dapat dibanteras dan masyarakat hidup
dalam keadaan aman dan harmonis.
dalam keadaan aman dan harmonis.
§
Imej negara di
kaca mata dunia akan tinggi dan rakyat negara ini dikagumi oleh
pelancong asing/ masyarakat dunia.
pelancong asing/ masyarakat dunia.
§
Individu yang
mempunyai nilai murni akan dapat membuat pertimbangan secara
rasional dalam menyelesaikan masalah
rasional dalam menyelesaikan masalah
2.
USAHA MEMAJUKAN INDUSTRI
BUAH-BUAHAN TEMPATAN
§
Memperkenalkan
teknik penanaman moden dan teknologi yang baru dalam industri
buah-buahan.
buah-buahan.
§
Menggiatkan
kempen menggalakkan masyarakat makan buah-buahan tempatan.
§
Mempelbagai dan
memperluas pasaran buah-buahan tempatan di luar negara.
§
Memperluas
kawasan penanaman buah-buahan tempatan sebagai tanaman
keempat terpenting selepas getah, kelapa sawit dan koko.
keempat terpenting selepas getah, kelapa sawit dan koko.
§
Memperkenalkan
skim galakan dan memberi khidmat nasihat kepada pengusaha
yang mengusahakan penanaman buah-buahan tempatan .
yang mengusahakan penanaman buah-buahan tempatan .
3.
KEBAIKAN DAN KEBURUKAN PERTANIAN
TRADISIONAL
Kebaikan
§
Mengekalkan
tradisi bergotong-royong yang diwarisi sejak turun-temurun
(menanam, membersihkan sawah lading, menuai, dll).
(menanam, membersihkan sawah lading, menuai, dll).
§
Tidak
memerlukan kos dan modal yang tinggi – proses penanaman dan tuaian
§
secara manual.
§
Mewujudkan
suasana mesra dalam kalangan pengusaha.
§
Hasil pertanian tidak dicemari bahan
kimia seperti racun serangga.
§
Menghasilkan pelbagai hasil
pertanian seperti pisang, ubi kayu, ubi keledek , dll
mengikut keperluan pengusahanya.
mengikut keperluan pengusahanya.
Keburukan
§
Memberi kesan negatif kepada
kualiti alam sekitar (terutama pertanian pindah)
kerana menyebabkan penerokaan hutan dan menyebabkan kehilangan kayu balak
yang berharga.
kerana menyebabkan penerokaan hutan dan menyebabkan kehilangan kayu balak
yang berharga.
§
Menyebabkan
kawasan tanah terdedah dan penimbulkan masalah hakisan tanah.
§
Memerlukan masa
yang lama untuk mengusahakan sesuatu kawasan kerana
menggunakan peralatan lama/tradisional.
menggunakan peralatan lama/tradisional.
§
Tidak
mendatangkan pendapatan yang lumayan kerana pengeluaran hasil yang
terhad.
terhad.
§
Mewujudkan
golongan petani yang kurang kreatif dan sukar untuk menerima
perubahan.
perubahan.
4.
KEBURUKAN
PEMBALAKAN YANG TIDAK TERKAWAL
§
Kawasan hutan
yang menjadi khazanah negara ( tempat pelbagai spesies tumbuhan
dan habitat haiwan) musnah.
dan habitat haiwan) musnah.
§
Spesies haiwan
dan tumbuhan pupus.
§
Pembalakan
menyebabkan kawasan tadahan air negara terjejas.
§
Pembalakan
menyebabkan masalah tanah runtuh dan banjir kilat. Cth : pembalakan
di Hulu Kelang menyebabkan tanah runtuh – tragedi Highland Towers).
di Hulu Kelang menyebabkan tanah runtuh – tragedi Highland Towers).
§
Pembalakan yang
tidak terkawal menjejaskan ekonomi negara. (bekalan kayu balak
terhad)
terhad)
§
Pembalakan yang
berleluasa menyebabkan peningkatan suhu / udara semakin
panas kerana kekurangan oksigen daripada tumbuh-tumbuhan.
panas kerana kekurangan oksigen daripada tumbuh-tumbuhan.
§
Potensi sektor
pelancongan melalui hutan dan kawasan rekreasi seperti air terjun
terjejas.
terjejas.
5.
PERANAN LEBUH RAYA
§
Lebuh raya
dapat memendekkan masa perjalanan. (perjalanan tidak terganggu oleh
lampu isyarat)
lampu isyarat)
§
Lebuh
raya dapat mengurangkan kos penggunaan petrol
§
Lebuh raya
menyediakan perjalanan yang selesa kepada pengguna – jalan sehala,
tempat rehat dan solat serta lain-lain.
tempat rehat dan solat serta lain-lain.
§
Lebuh raya
memudahkan perjalanan dari satu destinasi ke satu destinasi – susur
keluar disediakan untuk ke setiap bandar di setiap negeri).
keluar disediakan untuk ke setiap bandar di setiap negeri).
§
Lebuh raya
memperkembang ekonomi – menyingkatkan masa pengangkutan untuk
pemasaran barang-barang perkilangan ke bandar-bandar utama. Cth : dari Bayan
Lepas ke Kuala Lumpur.
pemasaran barang-barang perkilangan ke bandar-bandar utama. Cth : dari Bayan
Lepas ke Kuala Lumpur.
§
Pembinaan lebuh
raya juga membantu mengatasi masalah kesesakan lalu lintas
§
Potensi sektor
pelancongan kawasan rekreasi seperti air terjun ditingkatkan dengan
adanya kemudahan perhubungan.
adanya kemudahan perhubungan.
6.
TABIAT
PENGGUNA DI MALAYSIA
§
Hampir 70% bahan makanan dibeli
secara mendadak atau tanpa sebarang
perancangan.
perancangan.
§
Hampir 60% membeli-belah di sebuah
pasar raya sahaja, 30% lebih
daripada dua pasar raya dan bakinya mempunyai fikiran terbuka tentang
kekerapan untuk ke kedai.
daripada dua pasar raya dan bakinya mempunyai fikiran terbuka tentang
kekerapan untuk ke kedai.
§
Hampir 40% pengguna membeli-belah
hanya sekali seminggu, 20% dua kali
seminggu, dan bakinya paling kurang, tiga kali seminggu mereka membeli-belah.
seminggu, dan bakinya paling kurang, tiga kali seminggu mereka membeli-belah.
§
Hampir 95% pengguna Malaysia
terlibat dalam belian mendesak. Kurang daripada
20% pengguna menggunakan dan menyediakan senarai belian sebelum membeli.
20% pengguna menggunakan dan menyediakan senarai belian sebelum membeli.
§
Terdapat perkembangan pengguna suka
mengunjungi gedung membeli-belah
daripada kedai runcit.
daripada kedai runcit.
§
Pengguna
selalunya berbelanja dalam minggu pertama selepas menerima gaji.
§
Pengguna
biasanya membayar bil-bil yang diterima terlebih dahulu sebelum pergi
membeli-belah.
membeli-belah.
§
Pengguna
yang mempunyai kad kredit didapati berbelanja tiga kali ganda lebih
banyak daripada mereka yang tidak memilikinya.
banyak daripada mereka yang tidak memilikinya.
§
Pengguna
lebih cenderung membeli melalui bayaran mudah atau ansuran daripada
tunai. Dan, mereka jarang mempertimbangkan kos membeli dengan cara seperti ini.
tunai. Dan, mereka jarang mempertimbangkan kos membeli dengan cara seperti ini.
§
Tidak ramai
pengguna yang membaca label barangan yang hendak dibeli
terlebih dahulu sebelum membelinya
terlebih dahulu sebelum membelinya
7. POTENSI MALAYSIA SEBAGAI
DESTINASI PELANCONGAN
§ Tumbuhan semula jadi yang
menghijau dan menyamankan.
§
Kemudahan-kemudahan
asas yang mencukupi seperti hotel bertaraf lima bintang
padang golf, pusat membeli-belah dan penukar wang asing.
padang golf, pusat membeli-belah dan penukar wang asing.
§
Ketersampaian
iaitu kawasan pelancongan dihubungi dengan jalan raya, keretapi,
jalan laut,, lapangan terbang dan pelabuhan
jalan laut,, lapangan terbang dan pelabuhan
§ Sikap rakyat yang peramah
dan masyarakat majmuk menarik pelancong.
§ Peranan agensi seperti
Tourism Malaysia/ Perbadanan Kemajuan Negeri
§
Peranan
kerajaan seperti memperkenalkan iinsentif cukai dan mengadakan
persidangan antarabangsa
persidangan antarabangsa
§
Kerjasama
serantau seperti Tahun Melawat ASEAN
§
Tahun
Melawat Malaysia 2007
§
Kedudukan
yang strategik dilaluan perdagangan timur-barat
§
Modal
mencukupi untuk membina hotel, chalet oleh pelabur tempatan dan pelabur
asing
asing
§
Kebudayaan
tempatan yang kaya dengan seni dan pelbagai perayaan termasuk
Citrawarna.
Citrawarna.
§
Harga
barangan yang murah dan dikecualikan cukai untuk menarik pelancong
§
Keselamatan terjamin
lantas pelancong berasa selamat.
8. CIRI-CIRI SEKOLAH YANG BERJAYA
§
Kepemimpinan
pengetua dan jawatankuasa pengurusan yang dinamis dan berkesan
§
Guru
dan kakitangan amanah,ikhlas, memiliki sifat kecindan dan tidak mementingkan
diri sendiri.
diri sendiri.
§
Keadaan
fizikal dan mental yang sihat ahli-ahli dalam komuniti sekolah
§
Kemahiran
berkomunikasi oleh semua warga sekolah
§
Kebolehan pengurusan
sekolah menganalisis masalah
§
Kebolehan pengurusan
sekolah membuat keputusan
§
Keterampilan pemimpin
pelajar
§
Pengurusan
pengajaran dan pembelajaran (P&P) yang sistematik
§
Pengurusan
aktiviti kurikulum dan kokurikulum yang tersusun
§
Visi
dan misi yang dinyatakan kepada semua warga sekolah dengan jelas
§
Keceriaan
sekolah diberi keutamaan
§
Fokus ke arah
pembinaan sahsiah dan peribadi pelajar
9. KEPENTINGAN SEKTOR PERTANIAN
§
Menjanjikan
pulangan lumayan kepada petani
§
Menjadi wahana
dalam usaha merapatkan jurang pendapatan antara penduduk desa
dan bandar.
dan bandar.
§
Mengurangkan
kebergantungan Malaysia kepada negara asing untuk mendapatkan
bekalan makanan
bekalan makanan
§
Meningkatkan
eksport barangan makanan
§
Sebagai enjin
pertumbuhan ekonomi negara
§
Menyediakan
banyak peluang pekerjaan yang berkaitan dengan sektor ini
§
Meningkatkan
dan meluaskan penggunaan bioteknologi
§
Menjadikan
pengurusan persatuan-persatuan nelayan kawasan (PNK) dan
pertubuhan peladang kawasan (PPK) ditadbir secara lebih sistematik
pertubuhan peladang kawasan (PPK) ditadbir secara lebih sistematik
§
Menggalakkan
petani dan penternak mempraktikkan amalan pertanian yang baik
§
Meningkatkan
aplikasi teknologi moden
§
Meningkatkan
usaha penyelidikan dan pembangunan (R&D)
10. PROGRAM LATIHAN KHIDMAT NEGARA
§
Satu program
pembinaan sahsiah diri bermatlamat untuk membina dan
mengukuhkan semangat patriotisme dalam kalangan generasi muda
mengukuhkan semangat patriotisme dalam kalangan generasi muda
§ Memupuk perpaduan kaum serta
integrasi nasional.
§
Membentuk perwatakan positif (character
building) menerusi nilai-nilai murni
§
Menanam rasa percaya dan yakin
kepada diri sendiri para remaja
§
Menjadikan remaja lebih memahami
nilai-nilai budaya pelbagai kaum
§
Program ini bukanlah bersifat
kerahan tenaga
§ Tidak mengikut mana-mana model dari luar
§
Dewan Rakyat meluluskan Rang
Undang-Undang Akta Latihan Khidmat Negara
pada 25 Jun 2003 manakala Dewan Negara meluluskan Rang Undang-Undang ini
pada 7 Julai 2003
pada 25 Jun 2003 manakala Dewan Negara meluluskan Rang Undang-Undang ini
pada 7 Julai 2003
§
Jangka masa latihan selama 3 bulan
secara berkhemah dan berasrama.
§
Pelaksanaan sejak tahun 2004.
§
Dilaksanakan
ala-Malaysia berteraskan tiga modul utama.
§
Modul Fizikal
ialah sebuah modul yang dilaksanakan untuk membina kemahiran dan
ketahanan mental, emosi, spiritual dan fizikal bagi menjadikan peserta Program
Latihan Khidmat Negara sebagai warganegara yang berkesan
ketahanan mental, emosi, spiritual dan fizikal bagi menjadikan peserta Program
Latihan Khidmat Negara sebagai warganegara yang berkesan
§
Latihan-latihan
yang dilalui dapat mengeratkan perpaduan dalam kalangan peserta,
mempertingkatkan ketabahan mental bagi tujuan hidup (survival), daya kepimpinan,
disiplin dalaman, keyakinan diri, kemahiran bekerja sebagai ahli satu pasukan,
kemahiran menyelesai masalah, membuat keputusan secara individu dan dalam
kumpulan
mempertingkatkan ketabahan mental bagi tujuan hidup (survival), daya kepimpinan,
disiplin dalaman, keyakinan diri, kemahiran bekerja sebagai ahli satu pasukan,
kemahiran menyelesai masalah, membuat keputusan secara individu dan dalam
kumpulan
§
Modul
Kenegaraan ialah sebuah modul yang diaplikasikan untuk memperluas
pengetahuan tentang kenegaraan (nation-building) dan meningkatkan perasaan cinta
serta pengorbanan para peserta program terhadap negara
pengetahuan tentang kenegaraan (nation-building) dan meningkatkan perasaan cinta
serta pengorbanan para peserta program terhadap negara
§
Modul Pembinaan
Karakter ialah sebuah modul yang dilaksanakan untuk membina
karakter yang berkesan bagi para peserta yang merangkumi diri, keluarga, komuniti
dan negara.
karakter yang berkesan bagi para peserta yang merangkumi diri, keluarga, komuniti
dan negara.
11. PEMBANGUNAN MESRA ALAM
§
Pembangunan
yang seimbang antara pelaksanaan teknologi pembinaan dan alam
semula jadi yang membolehkan kesesuaian habitat-habitat lain untuk hidup.
(pengekalan ekosistem)
semula jadi yang membolehkan kesesuaian habitat-habitat lain untuk hidup.
(pengekalan ekosistem)
§ Mengekalkan kualiti air
mengikut piawaian yang ditetapkan
§
Mengawal
selia semua pembangunan yang dilaksanakan oleh pihak berkuasa
tempatan (PBT) dan swasta
tempatan (PBT) dan swasta
§
Pelan
kerja tanah dan saliran, serta pelan bangunan dengan mempraktikkan MSMA
(Manual Saliran Mesra Alam) yang diluluskan dan dilaksanakan oleh kerajaan-
kerajaan negeri mulai 1 April 2001.
(Manual Saliran Mesra Alam) yang diluluskan dan dilaksanakan oleh kerajaan-
kerajaan negeri mulai 1 April 2001.
§
Melaksanakan kerja-kerja
tebatan banjir
§
Projek Penghijauan dan
pengindahan sepanjang rizab sungai
§ Penyelenggaraan secara berterusan dengan
membersihkan sampah sarap dan
mengelakkan bahan cemaran toksid
mengelakkan bahan cemaran toksid
§
Mengadakan kempen
kesedaran kepada masyarakat untuk menghargai sungai.
§
Pendekatan Islam Hadhari agar
kehidupan manusia menjadi harmoni dengan alam
sekitar dan persekitarannya di samping berusaha untuk terus maju.
sekitar dan persekitarannya di samping berusaha untuk terus maju.
§
Menyediakan tapak perindustrian
dengan kemudahan loji rawatan bahan cemar
udara, air sisa industri dan sisa toksik mengikut peruntukan undang-undang.
udara, air sisa industri dan sisa toksik mengikut peruntukan undang-undang.
12. KEPENTINGAN MENGUTAMAKAN KELUARGA
§
Keluarga
menjadi asas membentuk zuriat dan keturunan yang bertamadun.
§ Memupuk perpaduan kaum serta
integrasi nasional.
§
Membentuk perwatakan positif
(character building) menerusi nilai-nilai murni
§
Menanam rasa percaya dan yakin
kepada diri sendiri para remaja
§
Menjadikan remaja lebih memahami
nilai-nilai budaya pelbagai kaum
§
Program ini bukanlah bersifat
kerahan tenaga
§ Tidak mengikut mana-mana model dari luar
§
Dewan Rakyat meluluskan Rang
Undang-Undang Akta Latihan Khidmat Negara
pada 25 Jun 2003 manakala Dewan Negara meluluskan Rang Undang-Undang ini
pada 7 Julai 2003
pada 25 Jun 2003 manakala Dewan Negara meluluskan Rang Undang-Undang ini
pada 7 Julai 2003
§
Jangka masa latihan selama 3 bulan
secara berkhemah dan berasrama.
§
Pelaksanaan sejak tahun 2004.
§
Dilaksanakan
ala-Malaysia berteraskan tiga modul utama.
§
Modul Fizikal
ialah sebuah modul yang dilaksanakan untuk membina kemahiran dan
ketahanan mental, emosi, spiritual dan fizikal bagi menjadikan peserta Program
Latihan Khidmat Negara sebagai warganegara yang berkesan
ketahanan mental, emosi, spiritual dan fizikal bagi menjadikan peserta Program
Latihan Khidmat Negara sebagai warganegara yang berkesan
§
Latihan-latihan
yang dilalui dapat mengeratkan perpaduan dalam kalangan peserta,
mempertingkatkan ketabahan mental bagi tujuan hidup (survival), daya kepimpinan,
disiplin dalaman, keyakinan diri, kemahiran bekerja sebagai ahli satu pasukan,
kemahiran menyelesai masalah, membuat keputusan secara individu dan dalam
kumpulan
mempertingkatkan ketabahan mental bagi tujuan hidup (survival), daya kepimpinan,
disiplin dalaman, keyakinan diri, kemahiran bekerja sebagai ahli satu pasukan,
kemahiran menyelesai masalah, membuat keputusan secara individu dan dalam
kumpulan
Sumber:
No comments:
Post a Comment